15.8.2017

MITEN AJOITTAA TREENI?

Mä oon kuullut useampaankin otteeseen kysymyksiä, että kuinka raivaat tolle kaikelle tilan kalenteriin? Tänään mä tulen kertomaan teille vinkkejä ja neuvoja siitä, että miten mä sen teen ja minkä mä olen kokenut toimivaksi.

3

Ihan ensimmäisenä lähdetään liikkeelle mielestäni kaikkein tärkeimmästä kohdasta: SUUNNITTELE! Suunnittelemalla hyvin ja näkyville sä luultavasti tulet myös menemään sinne salille. On helpompi "unohtaa" ja jättää menemättä, kun asiaa on vain pyöritelty mielessä. Varaan aina jostain kohtaa viikkoa aikaa sille, että mä ihan oikeesti istun alas ja suunnittelen esimerkiksi tulevaa viikkoa tai sitäkin seuraavia viikkoja. Avaan lukujärjestyksen, puhelimen kalenterin ja kerään kaikki irtolippulappuset kasaan, jotta näen kaiken kerralla. Sitten alan kirjoittamaan viikon futistreenit, pelit ja sovitut muut ohjelmat ylös. Kun kaikki ns. "pakollinen" on ylhäällä rupean etsimään sopivia koloja salitreenille. Pyrin saamaan niitä n. 3-5 viikkoon.

"Suunnittelemalla hyvin ja näkyville sä luultavasti tulet myös menemään sinne salille."

Mun lisäksi monella muullakin voi olla tilanne, että salitreeniin ei kerkeä välttämättä käyttämään edes paria tuntia päivässä. Tähän mulla on toiminut se, että olen jakanut treenini pienempiin osiin ja käyn tekemässä useampana päivänä viikossa lyhyempiä treenejä. Treenirytmien vaihtelu on myös hyvin suositeltavaa. Kun joskus osuu kohdalle vapaapäivä, voi tehdä pidemmän salitreenit isommalla toistomäärällä. Niitäkin päiviä sattuu, että käyn tekemässä esimerkiksi alle tunnin hauis/ojentaja treenin, jossa tulee paljon super- ja tuplasarjoja. Ja hei! Aamutreeni ennen koulua/töitä ei ole pois suljettu vaihtoehto. Itseasiassa mä olen tästä vaihtoehdosta tykännyt itse tosi paljon.

 "Useampana päivänä viikossa lyhyempiä treenejä"

1

Lähes yhtä tärkeä kohta kuin ensimmäinen: Älä ole liian ankara! Joskus ei vaan ihan oikeasti kerkee ja se on ihan ok. On ok, että sä luet kokeeseen ja jätät salin väliin. Sekin on ok, että sä tarvitset lepoa ja jätät salin väliin. Mä uskallan väittää, että kun on tarpeeksi joustava, niin myös mielenkiinto siihen lajiin säilyy eikä siitä tule pakkopullaa. Se itse treenikokemus säilyy positiivisena, sillä jos sä pitkässä aika välissä joka kerta pakotat itsesi treenaamaan siitä syntyy tosi negatiivinen tapahtuma sulle pääkoppaan.

"Kun on tarpeeksi joustava, niin myös mielenkiinto siihen lajiin säilyy eikä siitä tule pakkopullaa."

2

Viimesenä haluaisin teille muistutella, että vaikka kuinka olisi kiire elämässä, niin kyllä sieltä pakostikin löytyy aina edes se muutama tunti viikkoon käyttää treenaamiseen.  Liikunnalla on ihan älyttömästi hyviä vaikutuksia niin sun kroppaan kun pääkoppaankin, kunhan sä teet sen oikein. Liikkuminen nostaa sun energiatasoja ja mielialaa sekä lievittää stressiä. 

Treeni-iloa ja tsemppihaleja teille kaikille kiireisille lajitovereille💪


2 kommenttia:

  1. Tosi hyvä postaus! Lukioelämä kieltämättä vie aikaa ja siihen lisättynä vielä se, että opiskelee ib-linjalla tuntuu vievän aikaa tuplaten kaikkine projekteineen. Mutta ihan oikeasti, jos on halu treenata niin kyllä sitä aikaa pitäisi löytyä ja saada järjestettyä. Pitääpä itse elvyttää treenaaminen taas osaksi rytmiä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Jep viehän se aikaa. Vielä kun lukee semmosia aineita, mitkä vatii paljon. Mä oon samaa mieltä, että jos löytyy halua niin löytyy myös aikaa!

      Poista