8.1.2017

KESKIVARTALOTREENI

Pääsin eilen 2.5 viikon tauon jälkeen taas treenaamaan salille. Perjantaina kävin ekoissa treeneissä taas kipeilyn jälkeen. Ai että on kyllä ollut ikävä liikkumista! Tää keskivartalotreeni minkä tänään teille näytän on ollut osana mun treenejä jo jonkun aikaa. Se on muokkautunu ja koostunu ajan myötä ja nykyään ihan rutiinina n. 3x viikossa salitreenin jälkeen. Mun mielestä erittäin toimiva ja helposti muokattavissa monelle eri käyttäjälle. 

Hommahan menee niin, että nää kaikki liikkeet tehdään putkeen ja se on yksi kierros. Kierroksia oon yleensä tehnyt kolme, mutta tietysti oman kunnon ja tuntuman mukaan sä voit tehdä niin monta kun siltä tuntuu! Kierrosten välissä oon pitänyt n. 30s-1min taukoa ja sitten uudestaan. Koko treeniin menee n. 10-15 min eli ei kauaa ;-) HUOM! Tee liikeet rauhallisesti.

Kun oon saanut kolme kierrosta tehtyä niin oon lopuksi vielä lankuttanut oman jaksamisen ja kehon kuulostelun mukaan 1-2min.  Yleensä 1.5 minuuttia. Välillä oon saattanut tehdä kylkilankkuakin ja sitä 30sx3 per puoli.

1
Pulse ups 15X
Mä en tiedä tälle järkevää suomenkielistä nimeä. Tässä siis asetutaan selinmakuulle ja nostetaan jalan suorina kohti kattoa. Sitten nostetaan lantiota ja painetaan ikäänkuin kantapäitä kattoa kohti. Liikkeen ei tarvitse olla kovin suurta, kunhan lantio nousee vähän lattiasta.

2
Ylävatsarutistukset 15X
Tässä jalat on kokoajan 90 asteen kulmassa ja kyynärpäitä tuodaan polvia kohti. Ylhäällä pieni rutistus ja sitten hallitusti taas alas ja uudestaan.

3
Alavatsarustistukset 15X
Tässä nyt yläkroppa pyritään pitämään suht. paikallaan ja polvia tuodaan kyynerpäitä kohti. Sitten hipaistaan varpailla lattiaa ja toistetaan uudestaan. Pieni rutistus taas kun polvet ja kyynerpäät kohtaa.

4
"Pyöräily" vatsat 10X per puoli
Kuvassa liike näkyy parhaiten. Pyri tekeen liike hallitusti ja rauhallisesti ja vältä semmosta turhaa sätkimistä (eli pienen pientä liikettä, jota toistetaan hirveellä tahilla :-D)

5
Kylkilankku kierrolla 10X per puoli
Tässä mennään kylkilankku asentoon ja taivutetaan vapaana oleva käsi kropan alle ja sitten tuodaan se taas ylös.

7
Selät pallolla 15X
Tää kannattaa tehdä siten, että päkijät/jalkapohjat on seinää vasten. Sitten kuvan mukaan tehdään hallitusti ja rauhallisesti liike. Semmosta tukevaa kohtaa voi joutua aluksi hetken hakemaan, mutta sekin luonnistuu ajan kanssa.

8
Vatsat pallolla 15X
Tässä mun yks lemppari liikkeistä. Mitä rauhallisemmin teet, sitä enemmän liike tuntuu. Mukaan voi ottaa levypainon niskan taakse ja tukea voi ottaa nojaamalla päkijöillä seinään.

9
 Lankku
Mulla välillä huomautetaan, että takapuolta sais laskea, mutta mulla toi asento mikä kuvassa on ottaa enemmän just vatsalihaksiin kun se, että jos lasken niin tuntuu heti selässä ilkeeltä.

Mä treenaan siis 1st Gym:llä ja niiltä löytyy sali Tervakosken lisäksi myös Riihimäeltä. Multa löytyy myös aikaisempi keskivartalotreeni johon pääset TÄSTÄ. Jos kokeilette tätä tän päivän treeniä tai miksei aikaisempaakin niin kertokaa, että toimiko teillä :-)

6 kommenttia:

  1. tärkeintä lankussa on just se, ettei päästä lantiota tippumaan, jolloin se alkaa tuntumaan selässä. ihan hyvin mun mielestä voi siis lankuttaa vähä takapuoli ylhäälläkin tai välillä kokeilla tiputtaa ja yrittää hallita lantiota niin, ettei se pääse tippumaan ja selkä kipeydy :-) ainakin siis näin teen itse!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep! Sieltä tulikin hyvät ohjeet :-) kiitos!

      Poista
  2. En käy ikinä salilla mutta teen JUURI SAMANLAISEN pikatreenin kotona yhden kerran viikossa ja minusta nämä liikkeet ovat erittäin tehokkaita ja riittävät hyvin ainakin minulle!

    http://sunna.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijjaa! :-D Nää on kyllä toimivia ja hyviä!

      Poista
  3. Tosi kiva postaus!! Tykkään itse lukea todella paljon treenivinkkejä yms!

    aveclotta.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Mäkin tykkään paljon niistä :-)

      Poista