18.9.2016

VINKIT KOEVIIKOLLE

1. Opiskelu koeviikolle tapahtuu koko jakson ajan
- Tee läksyt koko jakson ajan
- Kuuntele, kysele, haasta
- Kirjoita ylös muistiinpanoja. Mulla on ollut tapana kirjoittaa ns. "kultaisia sääntöjä" eli opettajan lauseita pitkin jaksoa ylös johkin vihkon nurkkaan, mitkä sisältää tärkeitä asioita hyvin selitettynä. Esim. mun luonnontieteiden vihkot on yleensä täynnä näitä. 

2. Varaa aikaa lukemiseen ja tee lukusuunnitelma ajoissa
Älä jätä lukemista vikalle illalle, vaan jätä sille kertaus. Yleensä suositellaan aloittamaan lukeminen viikkoa ennen koetta. Tee siis lukusuunnitelma ajoissa, jotta tiedät mitä asioita luet minäkin päivänä. Mä yleensä varaan ns. tärkeille aineille (eli ne joihin panostan tai oon suunnitellut kirjoittavani) viikon lukemiseen ja sit niille "ei niin tärkeille" vähän vähemmän.

4

3. Etsi sulle paras tyyli opiskella
Ei hätää. Jokaiselle on jokin tyyli miten oppia ja varsinkin lukion aikana jokainen sen myös löytää. Kannattaa siis yrittää useampaa tapaa, jotta löytää sen omansa. Mulla opiskelu tyyli riippuu vähän aineista. Luonnontieteissä mä luen alueen ja sitten katon opetus.tv:n videoita aiheesta. Saatan myös kirjoitella tärkeitä asioita ylös kertausmonisteeseen (mikä saadaan esim. matikassa ja fysiikassa opettajalta). Tää moniste on mulle oikeesti tosi tärkee ja mun oppiminen perustuukin yleensä siihen :-D Opiskelu tyylejä on monia ja netistäkin löytyy niistä vaikka mitä. 
Kun luet:
- Pidä taukoja ja mieti mitä oot juuri oppinut/lukenut.
- Älä lue montaa tuntia putkeen vaan tee jotain muuta välissä. Älä kuitenkaan venytä tätä "jotain muuta" tekemistä loppu illaksi.
- Rennot vaatteet, juotavaa ja syö välissä.
- Etsi hyvä asento ja paikka. Sohvalla makaaminen telkkarin ääressä ei ole ehkä niin tuottoisa, kun vaikka kirjotuspöydän ääressä omassa rauhassa. 
- Laita kaikki laitteet sivuun. 

4. Ole hereillä ja paikalla kertaustunnilla! 
Tää on se "viimeinen tilaisuus" selvittää epäselvät asiat yhdessä opettajan kanssa. Ja vinkkinä tähän. Kannattaa olla lukenut koealuetta jo kertaustunnille, niin löydät varmasti jotain kysyttävää/epäselviä juttuja ajoissa. Mun mielestä parasta on jos on lukenut alueen jo kokonaan ennen kertaustuntia ja siellä kyselee loput epäselvät jutut ja sit jää aikaa vain kerrata.

3

5. Itse koeviikolla
- Älä turhaan stressaa ulkonäöstä vaan panosta mukavuuteen. Koetta on mun mielestä mukavempi tehdä kun tuntee olonsakin mukavaksi eikä oo turhia vöitä puristamassa tai meikkejä jotka voisi levitä kun miettii hankalaa kysymystä
- Älä vedä itteäs ihan tappiin! Kun on valmistautunut koeviikkoon ajoissa ja hyvin, niin koeviikko on oikeesti ihan kiva. Kun oon lukenut kappaleet etukäteen, niin mä yleensä vaan kertailen koeviikolla asioita. Siinä lähtee oikeesti järki, jos on jättänyt kaiken lukemisen pelkästään koeviikolle.
- Jätä aikaa liikkumiselle! Lähde esim. lenkille tai kävelylle. Tai treeneihin tai salille. Kaikkien on saatava hetkeksi ajatukset muualle koeviikollakin. 
- Nuku hyvin ja riittävästi. Mikään ei oo hirveempää, kun kokeen tekeminen puoli kuolleena.
- Syö myöskin hyvin. Mulla ainakin kokeeseen keskittyminen nälkäsenä ei todellakaan onnistu. Saatan muutenkin olla kärttynen jos oon nälkänen. 
+ ÄLÄ aloita uutta netflix-sarjaa koeviikolla :-D
6. Itse kokeessa
- Älä rupee heti kirjoittamaan tuhatta ja sataa rivejä paperille vaan katso rauhassa kokeen kysymykset läpi. Ja jos kokeessa on valinnan varaa (esim. 7 kysymystä, joista pitää tehdä 5) niin katso mitkä tehtävät osaat parhaiten ja lähde tekemään. 
- Esseekysymyksessä suunnittele vastausta vähän etukäteen vaikka ranskalaisilla viivoilla ja sitten vasta rupee vastaamaan. Näin vältyt viivojen vetelemisestä paikasta toiseen.
- Kirjoita kaikki mitä tiedät aiheesta! Eli siis älä ajattele, että lukija tietää aiheesta etukäteen, vaan kirjoita niin, että tietämätönkin ymmärtäisi asian. Mutta älä kuitenkaan eksy aiheesta tai selitä aiheen ulkopuolelta.
- Kokeessa ei ole kysymys siitä kuka lähtee ensimmäisenä. Tee koe siis huolella, tarkista että olet vastannut tarpeeksi moneen kysymykseen ja kaiken mitä tiedät. Tarkista myös koe lopuksi vielä huolella läpi. 
+ Palkitse itsesi koeviikon jälkeen!

Toivottavasti näistä vinkeistä on jollekin jotain hyötyä ja ainakin täällä päin koeviikot on alkamassa joten tsemppiä kaikille kokeisiin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti