13.12.2016

PUHUTAAN E-PILLEREISTÄ

Halusin tulla puhumaan teille tänään tosi ajankohtaisesta aiheesta, e-pillereistä, jotka tuntuu olevan tosi yleisiä ja niistä puhutaan tällä hetkellä aika paljon. Mä oon itse syönyt e-pillereitä vähän reilu 2,5 vuotta ja kokeillut kolmea merkkiä. 

E-pillereitä on kahdenlaisia. On minipillereitä ja yhdistelmäehkäisypillereitä, joista mä oon syönyt vaan jälkimmäisiä. Näiden kahden ero on se, että minipillereissä on ainoastaan keltarauhashormonia, kun taas yhdistelmäehkäisypillereissä on tämän lisäksi estrogeeniä. Sen enempää mä en nyt sinänsä haluu näistä jaaritella, mutta jos kaipaa lisätietoa niin netistä varmasti löytyy.
Mua eniten huoletti pillereiden syömisessä se, että muistanko niitä sitten ottaa. Sen oppii äkkiä ja mulla on edelleen puhelimessa muistutus, jotta muistan sen varmasti. Onneksi kaikissa pillereissä on tietty tuntimäärä, jonka sisällä on muistettava pilleri, ettei heti maailma kaadu jos meinaa unohtaa.

epillerit1

Mä söin ensiksi Zoely-merkkisiä e-pillereitä varmaankin n. 8kk. Jouduin kuitenkin vaihtamaan ne pois, sillä rupesin pyörtyilemään ja oli välivuotoja. Mulla oli myös niin, että jos otin pillerin vaikka tunnin myöhemmin kuin yleensä, niin sitten vuodot puski heti läpi. Ja näin ei pitäisi olla!  Mulla on ollut aina sitä, että liian äkkiä noustessa päässä heittää, mutta näiden aikana sitä oli ihan jatkuvasti. Lisäksi vaikka olin jo touhunnut kaikkea seisaallaan niin meinasin pyörtyä useampaan kertaan. Ja sitten ihan oikeat pyörtymiset tapahtui kanssa ihan yllättäen. Onneksi olin vissiin kaikkina kertoina Eeron seurassa kun tämmönen tapahtui. Pyörtyilyn ja välivuotojen lisäksi mun iho meni tosi pahaan kuntoon, enkä tajunnut silloin, että sekin johtui pillereistä. Vaihdoin siis lopulta Zoelyistä Yaz-merkkisiin pillereihin. Näitä söin tän vuoden elokuuhun asti. Iho meni hyvään kuntoon, mutta tuli taas välivuotoja. Ja ne jos mitkä on niinkun ärsyttäviä :-D

epillerit2

Mulle vaihdettiin elokuussa Gestinylit ja ne oli tällä kertaa vähän vahvemmat kuin kahdet edeltäjänsä. Olin kuullut parilta kaverilta paljon huonoja juttuja Gestinyleistä, mutta koska kaikki haittavaikutukset on niin yksilöllisiä jokaisella niin päätin kokeilla. Ja siis nyt oon syönyt niitä 4kk enkä ole huomannut oikeestaan mitään huonoa sanottavaa. Välivuodot on jäänyt kokonaan pois. Ihon ja mielen kunto on vaihdellut jonkun verran syksyn aikana, mutta mä uskon, että siihen on vaikuttanut pitkälti ulkoiset asiat. Parin kuukauden päästä mun pitäis päättää haluanko kokeilla vielä kierukkaa. Laittakaa siis kaikki kierukan omistajat plussat ja miinukset kommenttiboxiin tai vaikka snäpissä @pilvisti, jos ei halua tänne julkaista !:-)


epillerit3

Pillereissä ja muissakin ehkäisymenetelmissä täytyy aina muistaa, että kaikki haittavaikutukset on aina yksilöllisiä. Ja se, että jos joku sanoo suomi24-keskustelupalstalla, että jotkut pillerit on ihan hirveet ja ei kannata kokeilla, niin ne voikin olla toiselle just ne parhaat. Sopivat pitää etsiä vaan kokeilemalla! Myös se täytyy aina muistaa, että mahdollista sopivuutta ei selvitetä parissa kuukaudessa vaan kropan täytyy eka tottua niihin ja sit vasta näkee, että sopiiko ne. Voi olla, että ekat kolme kuukautta mieli heittää hirveetä kärrynpyörää, mutta sitten ajan kanssa sekin tasoittuu. 

Jos sulla jäi joku vielä mietityttään tai haluat jakaa sun omia kokemuksia joistan niin laita ihmeessä viestiä! :-)

2 kommenttia:

  1. Hyvä teksti, liityin lukijaksi :)
    Michaela
    http://halfwaythere2.blogspot.fi/

    VastaaPoista